VvE en onderhoud – hoe pakt u het aan?
De schilder is een richeltje vergeten, maar komt – ondanks beloften – niet terug om het te herstellen. Wanneer moet er eigenlijk weer iets aan het dak gebeuren? De gezamenlijke stoep of voordeur is verzakt, wie belt u? En wat als u twijfelt aan de kwaliteit van de fundering of er sprake is van betonrot? Het onderhoud van een pand is de verantwoordelijkheid van Vereniging van Eigenaren. Maar dat is in praktijk nog niet zo simpel.
Achterstallig onderhoud, wat nu?
Gezamenlijke ruimtes in het gebouw moeten onderhouden worden door de VvE. In het splitsingsreglement van uw VvE kunt u lezen om welke onderdelen dat gaat. Ook kunt u het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opvragen. Achterstallig onderhoud, zoals scheuren, slechte ramen en kozijnen of betonrot, meldt u het best schriftelijk bij de VvE. Dat dat, in elk geval in de hoofdstad, niet altijd goed wordt opgepakt, blijkt wel uit het feit dat er zelfs een meldpunt voor woningkwaliteit is geopend, aldus Oost-online. Bewoners kunnen er achterstallig onderhoud melden bij de gemeente, wanneer problemen na contact met de verhuurder of VvE niet worden opgelost.
Onderhoud duur en ingewikkeld
Onderhoud van appartementen is een van de belangrijkste kostenposten voor een Vereniging van Eigenaren. Het betekent bovendien dat u, ook al bent u zelf niet technisch onderlegd, moet gaan onderhandelen met aannemers, schilders en andere bouwprofessionals. Hoe weet u dat een aanbod goed is en dat u niet teveel betaalt? Hoe vindt u überhaupt iemand die beschikbaar is?Vele Verenigingen van Eigenaren besteden hun technisch beheer dan ook uit aan experts, zoals die van JHK Vastgoedmanagement.
Professionele ondersteuning
JHK Vastgoedmanagement heeft de contacten en kennis in huis voor het organiseren, coördineren en controleren van zowel dagelijks – als planmatig onderhoud. Uiteraard aan de hand van een doortimmerd meerjaren onderhoudsplan (MJOP) en in nauw overleg met de VvE. Technisch beheer valt bij JHK binnen het compleet ontzorgd pakket. JHK Vastgoedmanagement zorgt dan voor:
- 24/7 mogelijkheid voor het doorgeven en oplossen van dringende storingen en klachten.
- Jaarlijks inspectie van lopende bouwkundige zaken en bespreken met het bestuur en/of de technische commissie.
- Uitzetten van reparatieverzoeken bij betrouwbare professionals uit de regio.
- Toezicht en steekproef controle.
- Onderhoudscontracten voor gemeenschappelijke installaties en voorzieningen.
- (laten) opstellen en beheren van MJOP.
U heeft bovendien toegang tot ons grote netwerk van betrouwbare vaklieden en bedrijven, waarin wij al meer dan 10 jaar hebben geïnvesteerd. Interesse? Neem contact op voor persoonlijk advies of vraag direct een offerte.