Een VvE vol fijne buren

Burenruzies zijn regelmatig in het nieuws. Maar er gebeuren ook mooie dingen tussen buren, zoals vandaag op Valentijnsdag. Bewoners van het Lage Land kregen deze anonieme Valentijnsroos met de tekst “Lief zijn voor je buur”, ondertekend door Valentijn.

Wilt u ook een fijne(re) relatie met uw buren in de VvE? Lees dan ook ons artikel over hoe u het gezellig houdt in uw VvE.

Een groen dak voor uw VvE – subsidie aanvragen

Een groen dak biedt veel voordelen. Zo gaat het dak langer mee en leveren zonnepanelen meer op. Daarnaast zorgt de beplanting voor minder belasting van het riool. Daarom biedt de gemeente Rotterdam subsidie voor wie een groen dak realiseert.

Subsidie ook voor VvE’s

De gemeente Rotterdam stimuleert de aanleg van groene daken in Rotterdam. Deze zijn goed voor het klimaat in de stad en zijn nodig om droge voeten te houden. Ze vangen namelijk regenwater op en voeren het water vertraagd af. Hierdoor wordt het riool minder belast bij hevige regenval. Zeker in stenige gebieden zoals het centrum en de wat oudere stadswijken zijn groene daken daarom onmisbaar. Het is de ambitie van de gemeente om voor 2030 in de binnenstad 1.000.000 m2 multifunctioneel dak te realiseren.

Tips van de gemeente

Wilt u samen met uw Vereniging van Eigenaren een groen dak realiseren op uw appartementencomplex? Houd dan rekening met de volgende twee zaken:

  1. Als de aanvrager een VvE is, moet u ook het vergaderbesluit en een machtiging kunnen aanleveren.
  2. Bij de aanvraag worden stukken gevraagd, waaronder een authentiek afschrift van de (koop)akte of een gewaarmerkt recent uittreksel uit de kadastrale legger. Als u de subsidie aanvraagt namens de VvE van het appartementengebouw, hoeft u niet van alle eigenaren een afzonderlijk afschrift van de koopakte toe te voegen als u de subsidie-aanvraag namens en op rekening van de VvE doet. Dan volstaat een VvE-besluit.

Heeft u nog vragen of wilt u hulp bij het inbrengen van dit punt bij uw VvE? Neem zeker contact met ons op!

De voorwaarden en regels vindt u in de bijlage (PDF, laatste update januari 2019): Voorwaarden-subsidie-groene-daken-Rotterdam

Gelukkig nieuw boekjaar!

Met het nieuwe jaar is ook een nieuw boekjaar ingegaan. En dat is van belang voor uw Vereniging van Eigenaren. Want het oude jaar moet worden afgesloten en de jaarcijfers moeten worden opgesteld. Dat moet binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar.

Rol van de VvE

De jaarstukken worden vaak door de VvE beheerder opgesteld. Het bestuur blijft wel verantwoordelijk voor het tijdig en correct opstellen ervan. Het controleren van de jaarcijfers is een taak van de kascommissie, net als het verslag uitbrengen aan de ledenvergadering. Bij dat verslag hoort een advies: wel of niet akkoord gaan met de jaarcijfers. Het bestuur wordt daarmee ontlast van aansprakelijkheid voor het gevoerde (financiële) beleid, met een mooi woord: decharge verlenen. Ook dat moet binnen 6 maanden na het einde van het boekjaar gebeuren, dus vóór 1 juli. Let op: de stukken moeten worden meegestuurd met uitnodiging van de vergadering, die minimaal 2 weken voor de vergadering moet worden verzonden. Op tijd beginnen dus. Ook goed om te weten: alle bestuurders van de VvE moeten de jaarstukken ondertekenen.

Balans en exploitatierekening

De balans en de exploitatierekening zijn onderdelen van de jaarstukken. Een balans is een overzicht van de bezittingen (o.a. banksaldo), vorderingen (o.a. nog te ontvangen bedragen), vermogen (zoals het reservefonds) en schulden (o.a. openstaande rekeningen op 31 december) van de VvE. De exploitatierekening  of winst- en verliesrekening is eigenlijk het huishoudboekje van de VvE. Er staat op wat er in het afgelopen jaar is binnengekomen aan bijvoorbeeld ledenbijdrage en rente en uitgegeven aan bijvoorbeeld verzekeringen, onderhoud en reserveringen.

Meer weten over de financiële bedrijfsvoering van uw VvE? Duik eens in onze VvE kennisbank. Of maak een afspraak met een van onze accountmanagers. 

 

Het klimaatakkoord en uw VvE


Het klimaatakkoord dat 21 december werd gepresenteerd, staat bol van de goede voornemens en mooie plannen. Zo moeten alle gemeenten in 20121 bekendmaken wanneer welke wijk van het gas af gaat. De belasting op gas gaat omhoog, het elektriciteitstarief omlaag. Voor 2030 moeten alle kolencentrales in Nederland gesloten zijn, er komen meer grote windmolenparken op zee en er komen meer zonnepanelen op daken. Maar wie de kosten gaat dragen, blijft helaas onduidelijk. Een advies had Premier Rutte wel: “we zullen de logische momenten in het leven moeten aangrijpen, als we toch al grote investeringen doen.” En die heeft u als verstandige VvE natuurlijk in uw MJOP staan. U heeft dus een streepje voor op particuliere woningeigenaren, ook als het gaat om schaalvoordelen. En om subsidie!  

Subsidie voor VvE’s

Wilt u gaan verduurzamen? VvE’s kunnen met subsidie via de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) een energieadvies krijgen. Dit kan in combinatie met een meerjaren onderhoudsplan (MJOP) en/of procesbegeleiding. Ook kunnen zij subsidie aanvragen voor minimaal 2 energiebesparende maatregelen voor verduurzaming van hun gebouw(en). Advies moet u voorschieten, maar voor het nemen van energiebesparende maatregelen verleent RVO.nl subsidie voordat de maatregelen genomen worden. Het gemiddelde subsidiebedrag per koopwoning is maximaal €20.000. Oók in 2019, besloten de Eerste en Tweede Kamer op 18 december.

Miljoenen beschikbaar

Het potje is dan ook nog lang niet leeg: van de €12 miljoen voor energiebesparende maatregelen is pas eenderde uitgegeven. En van de 2 miljoen die gereserveerd is voor advies, MJOP en procesbegeleiding is pas €158.000 uitgekeerd. Het indienen van een aanvraag kost tijd en aandacht, maar het levert ook het nodige op. Voor uw VvE en voor het milieu. Wilt u weten hoeveel subsidie u kunt krijgen? De Rekentool_SEEH_1.32 geeft inzicht.

Meer weten?

Onze adviseurs leveren u graag de benodigde gegevens voor uw formulier. En ook voor een MJOP kunt u uiteraard bij ons terecht. De Rijksoverheid heeft voor VvE’s deze handige infographic: http://infographics.rvo.nl/subsidievoorvve/

 

7 redenen om uw VvE beheer onder te brengen bij JHK Vastgoedmanagement

Via deze deze website en onze Facebook- en LinkedIn-pagina’s proberen we VvE’s in Rotterdam te helpen bij het beheer van de VvE. Dus vertellen we over de kascommissie en de splitsingsakte, geven we tips voor het opstellen van een MJOP en VvE vergaderingen en houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van VvE beheer. Maar over onszelf hebben we het eigenlijk niet vaak. Omdat je niet altijd bescheiden kunt zijn, nu 10 goede redenen om uw VvE beheer onder te brengen bij JHK Vastgoedmanagement:

1 In Rotterdam voor VvE’s in Rotterdam

JHK Vastgoedmanagement heeft een kantoor in Rotterdam en werkt voor VvE’s in Rotterdam en omstreken. We spreken de taal, kennen letterlijk en figuurlijk de weg en zijn zo ter plaatse als het nodig is.

2 Persoonlijk en betrokken

Vastgoed draait om mensen, niet om stenen alleen. We zorgen dus goed voor uw beheer en administratie, maar ook voor een prettige samenwerking en persoonlijk contact.

3 Voordelig VvE beheer

Goedkoop VvE beheer kan nog wel eens uitdraaien op duurkoop. Niet bij ons. Dankzij de persoonlijke en efficiënte aanpak van JHK Vastgoedmanagement bent u als VvE verzekerd van de best mogelijke kwaliteit tegen de best mogelijke prijs.

4 Uw geldzaken inzichtelijk

JHK Vastgoedmanagement zorgt voor het betalen van facturen, het innen van de ledenbijdragen en het opstellen van de jaarrekeningen. Ook het versturen van aanmaningen nemen wij voor u over. Via Twinq is uw financiële administratie 24/7 inzichtelijk.

5 Ervaring met beheer en onderhoud

Iedereen binnen JHK Vastgoedmanagement heeft ruime kennis van en ervaring in vastgoed en VvE beheer. En ook voor uw MJOP en andere onderhoudszaken bent u bij ons aan het juiste adres. JHK Vastgoedmanagement heeft de contacten en kennis in huis voor het organiseren, coördineren en controleren van zowel dagelijks – als planmatig onderhoud. Uiteraard aan de hand van een doortimmerd meerjaren onderhoudsplan (MJOP) en in nauw overleg met de VvE.

6 Soepele VvE vergaderingen

VvE vergadering? Laat dat maar aan ons over – van locatie en beamer tot het opstellen van de agenda en digitaal verstrekken van alle vergaderstukken en van presentielijst tot notulen. U kunt ons zelfs inzetten om de vergadering voor te zitten.

7 Administratie onder controle

JHK Vastgoedmanagement verzorgt voor u de ledenadministratie, financiële administratie en verzekeringen. We zorgen dat uw VvE altijd aan de wettelijke eisen voldoet. Dat doen we professioneel, zorgvuldig én transparant: via het online informatiesysteem Twinq is uw administratie altijd inzichtelijk. Een geruststellend gevoel!

 

Overtuigd? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte!

 

Nieuwbouw? Nieuwe Vereniging van Eigenaren

Denkt u over een nieuwbouwappartement of heeft u er een veroverd? Vergeet de VvE niet. Want die is handig, verplicht én kost geld.

VvE bijdrage

Als u een appartement koopt, krijgt u gegarandeerd met een VvE te maken. Appartementseigenaren zijn namelijk verplicht lid en moeten een vast maandelijks bedrag betalen voor onderhoud en beheer van de gemeenschappelijke ruimten, verzekeringen en gemeenschappelijke voorzieningen. Denk aan een bedrag van tussen de 100 en 200 euro per maand, zeker als er een lift in uw complex aanwezig is. De ontwikkelaar zal een maandelijkse bijdrage opgeven en heeft wellicht een begroting gemaakt voor de VvE. Neem deze kritisch door, zodat u zich niet rijk rekent.

VvE op tijd opstarten

Het tijdig opstarten van een VvE is verstandig, want tijdens de bouw worden veel keuzes gemaakt die van invloed zijn op de latere Vereniging van Eigenaren en het beheer van het complex. De ontwikkelaar kan een eerste ledenvergadering organiseren, bij voorkeur een half jaar voor oplevering. Het dan benoemde bestuur kan vervolgens met de ontwikkelaar en de eventuele door de VvE aangestelde beheerder toewerken naar een geslaagde oplevering.

VvE beheerder als fundament voor uw VvE

Het betrekken van een VvE beheerder is een slimme zet. Aktes, plannen en toekomstig onderhoud zijn niet altijd eenvoudig te doorzien. En ook een oplevering moet goed en volgens de regels gebeuren om latere problemen te voorkomen. Dat geeft rust en betaalt zich altijd terug, al is het alleen maar omdat u zo de handen vrij heeft voor het inrichten en verhuizen.

Problemen voorkomen

JHK Vastgoedmanagement heeft veel ervaring met VvE’s en nieuwbouwcomplexen in Rotterdam en omgeving. We staan aan uw kant en denken actief en inhoudelijk mee. Zo kan de (concept) Akte van Splitsing worden beoordeeld op de praktische beheerbaarheid. We kunnen de Akte van Splitsing voor uw VvE ook bespreken met de notaris. Zo wordt dat gegarandeerd een praktisch document waar ook de toekomstige eigenaars zich in kunnen vinden – goed voor de verkoopwaarde! We maken vervolgens een concept begroting, waardoor u vooraf weet wat de maandelijkse VvE-bijdrage wordt.

Interessant? Neem contact met ons op voor een offerte.

Modelreglement voor ondersplitsingen

We schreven al eerder over het nieuwe modelreglement van splitsing in appartementsrechten 2017, waarin de nieuwste ontwikkelingen rondom VvE en recht zijn meegenomen. Hier vindt u een exemplaar: modelreglement 2017 (pdf) . Ook het modelreglement voor ondersplitsingen is inmiddels rond. U vindt het in de bijlage bij dit bericht.

Het nieuwe modelreglement voor ondersplitsingen geldt alleen voor ondersplitsingen na 6 juni 2018. Is uw VvE eerder gesplitst, dan hoeft u dus niets te doen.

Wat is een ondersplitsing?

Een appartementencomplex is doorgaans gesplitst in diverse appartementsrechten – voor elk appartement één. Daarbij wordt een Vereniging van Eigenaren die de gezamenlijke belangen behartigt. De verdeling (en meer) worden vastgelegd in de splitsingsakte. Dat is er dus meestal een per VvE. Heeft uw VvE echter meerdere gebouwen of meerdere functies (bijvoorbeeld winkels of parkeergarage), dan wordt er een hoofd- en een ondersplitsing gemaakt. En dus een vereniging opgericht met voor ieder gebouw of functie een appartementsrecht. Voor ieder appartementsrecht, dus voor ieder gebouw of functie, wordt een aparte VvE opgericht met een eigen ondersplitsingsakte waarin de kosten worden verdeeld voor het eigen gebouw.

Heeft u vragen over het reglement voor ondersplitsingen in relatie tot uw VvE? Neem dan rechtstreeks contact met ons op. Wij vertellen u graag meer.

Versier je VvE – zo zorgt u voor gezellige feestdagen

De feestdagen komen er weer aan en de eerste kerstversieringen liggen alweer in de winkels. En dan rijst ook de vraag of en hoe u uw appartementencomplex, de galerijen en de hal wilt aankleden voor de decembermaand. De een ziet het liefst een knipperende arrenslee aan de gevel, terwijl de ander een kerstkrans al te veel vindt. En dan hebben we het over het financiële aspect van de versiering nog niet gehad: stroom en spullen kosten geld. Bij al deze zaken is een rol weggelegd voor de VvE. Of liever: voor het huishoudelijk reglement van de VvE.

Kerstversiering in Beijing, foto Tom Ssvage

Huishoudelijk reglement

In het huishoudelijk reglement kan worden vastgelegd hoe de privégedeelten en de gemeenschappelijke ruimten worden gebruikt en wat als overlast wordt gezien. Hoe beter de regels, hoe minder kans op ruzie. Er kunnen bijvoorbeeld bepalingen worden opgenomen die grenzen stellen aan versieringen en feestverlichting. Denk bijvoorbeeld aan het vastleggen van een periode waarin de versieringen mogen hangen of een grens aan de zichtbaarheid, de felheid van het licht of het geluid. Ook kunt u veiligheidsbepalingen opnemen.

Wie betaalt?

Dan is er nog de vraag wie de versieringen in de gemeenschappelijke ruimten gaat betalen. In onze praktijk zien we soms dat de VvE bijvoorbeeld een kerstboom in de hal betaalt, al is dat eigenlijk niet de bedoeling. Beter is om voor een dergelijke versiering een aparte inzameling te houden, bijvoorbeeld vanuit een eventuele bewonersvereniging. Dat geldt ook voor een nieuwjaarsborrel of ander evenement voor de bewoners. In sommige gevallen vond de rechter het goed dat die uit de VvE kas werd betaald, maar er zijn ook andere geluiden. Ons advies is: maak het gezellig, maar houd de geldstroom buiten de VvE.

Subsidie

Wilt u meer doen voor minder geld? Opzoomer Mee biedt in Rotterdam de mogelijkheid met buren Sinterklaas, Kerst en/of Oud & Nieuw te vieren of aandacht te besteden aan Lief & Leed in de straat. De bijdrage is maximaal 175 euro, ook een kerstboom van 7 meter hoog en/of lichtslang is mogelijk. Let op: de aanmeldbon moet voor 1 december 2018 bij Opzoomer Mee binnen zijn. De kerstboom wordt 6 december door Stadsbeheer in uw straat geplaatst. Versieren en opruimen doet u zelf.

 

BTW omhoog, onderhoud duurder

Het was een stormachtige prinsjesdag, en ook appartementeigenaren kregen de nodige tegenwind te verduren. Zo stijgt in 2019 het lage BTW tarief van 6% naar 9%. Dat betekent dat de boodschappen duurder worden, maar ook onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden voor uw Vereniging van Eigenaren kosten straks 3 procent meer. Op grote projecten een flink bedrag! Mocht u nog werkzaamheden zoals schilderwerk op de planning hebben staan, loont het de moeite om te onderzoeken of die in 2018 kunnen worden uitgevoerd en gefactureerd.

Wij adviseren u graag over de inrichting van uw MJOP en de beste planning voor de werkzaamheden van uw VvE.

 

Groeiende economie probleem voor VvE’s

onderhoud vve rotterdam

Maanden wachten op een nieuw kozijn, geen schilder te vinden en ook voor kleine reparaties en dakonderhoud zijn nauwelijks mensen te krijgen… De bouwsector trekt aan en dat betekent vechten om capaciteit. Een offerte krijgen is zelfs al lastig, zelfs grote offertesites kunnen soms geen offertes lospeuteren van aangesloten bouwondernemers.

Wachttijden in de bouw

Wat kunt u doen als VvE? Onze belangrijkste tips:

  • Plan ver vooruit. Staat er voor volgend jaar of zelfs 2020 een project in de planning? Ga dan nu vast rondvragen naar de mogelijkheden
  • Bundel klussen. Een grote opdracht is aantrekkelijker dan een kleine. Hoewel een kleine soms makkelijker tussendoor kan.
  • Bouw aan relaties. Bent u een trouwe en prettige klant? Dan zal een bouwonderneming eerder geneigd zijn een gaatje in de agenda voor u te vinden. Dat betekent overigens niet dat u slecht werk moet accepteren – een kritische houding blijft geboden, u waakt per slot van rekening over het geld van uw mede-bewoners.
  • Vertrouw op uw VvE-beheerder. JHK Vastgoedmanagement heeft een breed netwerk in Rotterdam en omstreken. Vakmensen waarmee we vaak al meer dan tien jaar zaken doen.
  • Voorkom grote problemen. Door regelmatig uw complex te controleren en kleine onderhoudskwesties direct zelf op te pakken, voorkomt u grotere schades. Een loszittend scharnier krijgt u zelf waarschijnlijk nog wel vast, een kapotgevallen deur en ontzet kozijn zijn een ander verhaal. Komt u er zelf niet uit of gaat het om gemeenschappelijke delen? Meld uw reparatieverzoeken zo spoedig mogelijk in TwinQ.

Heeft u nog vragen over onderhoud of bent u op zoek naar een VvE beheerder met ervaring en connecties in Rotterdam? Bel ons gerust en vrijblijvend.